|
|
|
|
|
Светослав Марков |
Биографиите на поколението български учители живели и работили през периода преди и след Априлското въстание до 1876 година и Освободителната война (1877 - 1878) са много поучителни. Тези биографии хвърлят много светлина върху развитието на образованието и науката по време на българското възраждане и утвърждаването на новата българска държава след петвековната отоманска окупация [1], [3]. Учудващи са усилията на българските учители за въвеждане на европейски модели, стратегии, програми и структури в образованието [4-5]. Преглеждайки дейностите на шест български учители, правим опит да опишем и анализираме трудностите на прехода от ориенталска към западно-европейска култура в българското общество по това време. Фокусираме се върху български учители и учени в естествените науки (физика и математика) и езиците, които са допринесли съществено за утвърждаването на образователните програми и свързаните учебници и материали [2]. Имената на шестте учители са: Йоаким Груев, Иван Гюзелев, Тодор Икономов, Георги Як. Кирков, Нестор Марков и Тодор Н. Шишков.
Ключови думи: история на оброванието, български учители по физика и математика
Литература
Н. Генчев и др., Българска възрожденска интелигенция, изд. П. Берон, София (1988)
M. K. Lovdjieva, Bulgarian Education around the Liberation War, Biomath Communications, to appear
Lin Wenshuang, The rise of Bulgarian nationalism and Russia's influence upon it, Electronic Theses and Dissertations, Paper 1548 (2014) http://dx.doi.org/10.18297/etd/1548
G. Kamisheva, Bulgarian Mathematical Culture in XIX century, History and Pedagogy of Mathematics Newsletter (61) 16-20 (2006)
G. Kamisheva, Bulgarian physical and mathematical culture in 19 century. – Proc. Sixth International Conference of the Balkan Physical Union (BPU6), Istanbul, 2006, AIP CP No 899 (2007) 521-522
Създаден: 24 май 2016 г.
Променен: 14 септември 2016 г.